SM i Hässleholm

Så var vi igång med SM-tävlingarna. Den första, som inte bara var så långt söderut man kan komma, det var dessutom en dubbeltävling. Johan som arbetar i däcksbranschen hade svårt att få ledigt så vi bestämde att han och Nathalie  fick flyga ner till Hässleholm medans vi andra fick ta bussen och husvagnen de 104 mil enkel väg långa resan.

Onsdagskväll =lastning, då upptäcker vi att baklyse inte fungerar. Martin Jonsson rings in och fixade en provisorisk lösning. Imponerad blev vi!

Så var det dags att ge sig av….

På torsdagsförmiddag rullade vi iväg, i utsatt tid faktiskt. Pga av Marcus skada fick han följa med istället för att delta i det planerade crosslägret i Ånge.  Vi körde på, stannade bara för att äta lunch och för att tanka och kom hela 78 mil innan vi övernattade i Ödeshög. Tidig kväll blev en tidig morgon och vi anlände till Hässleholm redan vid 11-tiden. Då var alla förstås redan på plats. Johan och Nathalie hade blivit hämtad på flygplatsen av Farbror Hans och vi fick lite extra hjälp med depåbygget. När vi kom hade de övriga i teamet börjat sin promenad runt banan så Nathalie blev tvungen att ta på gympadojorna och traska med. Vi andra tog kaffe och nybakta bullar i solen.

Himla mysigt i solen med nybakta bullar från Kvantum och kaffe.

Dagen rullade på med sedvanligt pyssel. Tidkort, glasögon, ställa häng och byta fjädrar och gafflar mm. Mats körde Preeride och grabbarna avslutade kvällen med filmtajm inne i Grelsson nya fina husbil.

Mats som älskar att tävla fick som vanligt nöja sig med att köra PreeRide.

Lördagsmorgon, upp tidigt och göra frukost och lite annat innan Johans start klockan 9,11. Idag skulle 3 varv köras och varje varv bestod av 4 sträckor av varierat slag med ganska långa transporter som gick mestadels på vanlig bilväg. Pre finish  skulle vara 16,11 och därefter 15 minuters med skruvande och däcksbyte innan hojen skulle in i Parkfarme och därmed skulle dagens tävling vara slut.Nathalie och Marcus fixar glasögonen inför lördagens tävling.

Uppvärming….

Mats gör en sista check att allt är okej innan start.

Så var det dags, 7 timmars tävling ligger framför grabbarna.

Johan och dom andra kom iväg bra och sen satt vi andra med varsin telefon eller padda i handen och väntade på att resultaten skulle komma in, frenetiskt klickande på ”uppdatera”. Johan kom in på en 20:e plats efter första sträckan och jobbade sig ner på en 17:e plats men slutade sen på en 18:e plats.

Lite solande hann vi också med. ..

Hade lite problem med dämparna, försökte justera och greja men fick aldrig till det riktigt. Han hade också gjort en tankevurpa och drevat ner hojen, vilket gjorde att den blivit svagare och Mats fick jaga runt för att hitta ett nytt drev.

Vid service är det mycket som ska fixas på kort tid så alla hjälper till….

På den 15 minuter långa servicen efter målgång skulle vi byta drev, tanka, allmän service och byta däck. Däckbytet måste Johan göra själv, ta av däcket från hojen, kränga av från fälgen och kränga på ett nytt, denna övning tog knappt två och en halv minut.

Nathalie bangar inte för nått, här monterar hon ihop Rapakondan. (används för att byta däck)

När hojen var bortställd infann sig ett lugn och harmoniskt skimmer över hela vår depå. Dags för dusch och eftersom vi hade besök (eller var vi kanske besökare) av Hans och Anita så blev det en trevlig stund med lite vin och tilltugg innan det var dags att börja med middagen.

Kul att träffa Hans och Anita på deras hemmaplan (iallfall nära)

Johan och Nathalie åkte iväg och kollade in förändringarna på sträckorna tillsammans med dom andra i teamet. Och vi hade mest bara trevligt.

Söndagen blev lite av en repris av lördagen. Upp tidigt med tillhörande sysslor och ett väldigt uppdaterande av resultatet på telefoner och paddor.   Johan hade en 18:e plats efter första sträckan och man kunde se en tendens till att ha började ta in på några andra förare då han på 4:e sträckan gjorde en rejäl vurpa och flög över styret. Bakskärmen och lyset blev bara skrot men som tur var gick det bra för Johan, lite ont i kroppen men med mammas dunderkur = Alvedon så kunde han köra vidare. Han hade dock tappat rejält i tid och låg på en 25:e plats. Efter några sträckor kunde han börja klättra upp i listan och slutade på en 19:e plats. Det blev inga SM-poäng denna dag men riktigt många timmar på hojen.

Nathalie som utbildar sig till sjuksköterska plåstrar om Mats.

Johan

Kallt var det, täckjacka på!

Snart är helgens övning slut, somliga har slitigt mer än andra….

Johan, Nathalie och Marcus fick nu skjuts av Faster Anita till flygplatsen. Mats och jag började vår 104 mil långa resa hemåt. Vi bestämde oss för att bara köra till Ödeshög och sova där för att kunna dra vidare tidigt på måndagsmorgon. God middag med en öl och sen en film i husvagnen och sen sov vi gott.

Jocke Grelsson gjorde en superinsats. 2:a på lördag och 3:a på söndag.

Niklas Norman kör i SM 3 och blev 10:a resp 9:aMarkus Norman kör i SM 1 och blev 14:e man båda dagarna.

Den fortsatta hemfärden började bra, vi stannade i Sala och jag gick en sväng på Dollarstore medans Mats kilade in på Karlströms. Sen fick vi veta att det var snökaos från Hudiksvall och norrut, Höga Kusten bron var som en isgata med rejäla sidvindar och en lastbil på trekvart över E4 i Docksta vilket gjorde att E4 var avstängd i båda riktningarna.  Då började en flera timmars lång och nervös resa, jag läste allt som fanns att läsa, tvingade min kusin Pelle att ringa Skanska och kolla när saltbilen skulle ut, försökte få Mats att köpa vinterdäck. Men det gick fantastiskt smidigt hela vägen, inga problem alls faktiskt. Ibland är man glad att man gifte sig med en rallyförare.

Jobbigt i Docksta…

Nästa vecka drar vi vidare till Vimmerby och nästa SM-tävling.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *