Skutskär-Laxå-Bollnäs

Efter några veckors semester i stugan var verkligheten ikapp oss och det var dags att packa husvagnen och åka söderut igen. Denna gång skulle vi mixa tävlandet med några semesterdagar och leva det riktiga husvagnslivet.

För att riktigt känna oss som campare köpte vi ”Carawine”

Onsdagen den 3 augusti for vi därför iväg mot Furuvik och blott 9 minuter från campingen, i Skutskär, skulle Gävle-Dala Cupen gå av stapeln denna kväll. Alla pojkarna Westman skulle köra och därefter skulle hela familjen Westman campa på Furuviks camping. Ett riktigt familjeäventyr med andra ord.

Lite middag innan tävling tillsammans med familjen på Furuviks camping.

Starten gick klockan 19.30, först ut var Johan som körde i Elitklassen, sen Marcus som startade i Juniorklassen och sen på slutet startade Mats i klassen Kort Motion.  Johan hade genast problem med sin fjädring, vilket inte är så ovanligt längre….. Hojen studsade och for och trots att han gick in i depå två gånger och skruvade fick han inte till det. Så efter tre varv bröt han.

Marcus blev 5:a i Skutskär.

Marcus hade bra fart och låg 4:a när handskarna skavde för mycket och han gick in i depå för att byta. Vips så trillade han ner på en 5:e plats men han var riktigt nöjd ändå. Mats blev mitt i fältet och är som vanligt nöjd med det.

Där efter lastade vi snabbt och drog till campingen där Anna och Nicklas väntade. Vi åt lite ost och kex, drack nån öl och hade allmänt mysigt. Nästa morgon tänkte vi dra vidare ner mot Laxå men blev övertalad (vilket inte var så svårt) att hänga med in på Furuvik. Sagt och gjort, vi fick några trevliga timmar med barn och barnbarn bland apor, karuseller och lottstånd.

Vem hade roligast ? Hampus eller Mats ?Fiska ankor var också kul, att morfar byte ut ankorna för att få ett bättre pris var ju helt okej.

På eftermiddan for vi vidare ner mot Uppsala då vi lovat Marcus att gå på Lelles. Det är ju alltid kul, tidigare har det känts som en bomb har slagit ner där inne men nu var det verkligen ordning och reda där.Sen blev det också dags för ett snabbt stopp in på Ikea, jag föreslog Mats att vi kunde ”springa igenom” också men han förstod inte vad jag menade utan tyckte bara att jag gick långsamt !

Äntligen kan man hitta nått på Lelles. Riktigt fint har dom fått.

Sen körde vi vidare mot Laxå men bestämde oss hipp som happ att vi skulle stanna på en camping i Enköping. Och det var riktigt mysigt, Vi gick ut på restaurangen och åt, tog en promenad nere vid sjön och passade på att duscha. Ett riktigt campingliv ! Men fort var det över och vi for på fredagsmorgon ner till Laxåmed ett snabbt stopp i Örebro och hämtade upp Philip Gunnari som också tävlar i USM tillsammans med Marcus.

Ny kväll och ny camping.Fantastik vacker kväll.

Sen hade i en ganska gemytlig eftermiddag på banan medans grabbarna gick spåret. Banan bestod av 3 sträckor som bestod av sand och rundsten. Dom skulle köra 4 varv men en total körtid på ca 3 timmar. Marcus startade strax efter 9 och hittade ett ganska bra flyt med sträcktider kring 7-8 platsen. Han slutade dock på en 7:e plats.

Isak Jinton dök upp och supportade, alltid lika trevligt.

Nu gör vi nya bekantskaper på USM, Anton Rosendahl från Gävle, Marcus, Philip Gunnari från Okelbo, och Isak Österberg från Nynäshamn. Lite stretching…

Sen var det klart för start

Trötta och nöjda killar efter dagens körning.

Sen var det bara att fixa hojen och börja dra oss hemåt men först ett stopp i Bollnäs för att på söndagen köra en deltävling i Mittendurocupen.

Väl på plats i Bollnäs hade Grelsson bandat av en plats åt oss. Depån i Bollnäs är ju endast en grusväg så Mats fick ta hjälp av sin största konkurrent Christian Fagerström för att kunna parkera. Jag vet inte vem av oss som var gladast för det,  Mats tycker alltid att jag pekar och vinkar lite okontrollerat vid såna här tillfällen.

Värmen gjorde att vi bara gick och såg starten. Här är Marcus i väg.

Snabb middag och sen försvann Mats och Marcus ut i skogen för att kolla stenbackar, inte så smart av Marcus som förmodligen då överansträngde sitt knä och hade riktigt ont på kvällen och natten.

Vi tog lite sovmorgon och när vi vaknade var det ganska många som kommit och ute i skogen var det guldhjälmstävling på gång. Vi lullade på men snart var klockan ett och det var dags för start. Ezter och jag tog en promenad och tittade lite i skogen men värmen gjorde att man faktiskt längtade till skuggan vid vagnen och där stannade vi sen resten av dagen.

Liten har blivit stor, nu får han skruva själv.

Mats och Marcus kom och for. Mats helt slut på och Marcus helt galet arg på hojen som idag helt plötsligt inte ville fungera som den skulle. Så han körde, skruvade, fick byta tändstift och greja. När Mats sen gick imål kunde han bara konstatera att det återigen var fel på Marcus hoj och när den sen inte startade alls var det bara för honom att bryta. Lite deppad blev han allt medans Mats var så nöjd att överhuvudtaget kommit i mål. Han blev denna dag 23:a av 46 startande.

Mats var riktigt slut på, här tar han sig lite svalka iform av en flaska loka.

Glad att det är över, nu bara 33 mil hem 🙂

Så var då denna lilla turné över liksom semestern. Nu är det jobb som gäller och naturligtvis ett antal tävlingar under augusti och september. Till helgen är det SM i Östhammar där både Johan och Marcus ska köra och Mittenduro i Hammarstrand där Marcus och Mats ska köra.

Direkt efter vi kommit hem blev Ezter sjuk och har under denna vecka hunnit få ett epilepsianfall, opererat bort gallblåsan, varit jättedålig och blivit återställd.Under veckan har också Hampus hunnit fylla 1 år, tiden går fort och vad blev presenten om inte en KTM-bike.