Semester , Stångebroslaget och en resa på 232mil i buss.. del1

INSERT IMAGE 283-image-1 HERE

(Jag precis efter målgång i Stångebroslaget, visst ser jag pigg ut…)

Hej på er!

Nu är man äntligen tillbaka i Övik igen efter en veckas semester och en tävling i Linköping.

Semester påbörjades i Åre, där vi numera har ett boende, jag och Barbro och vår hund Stiggy hade en hel del sköna dagar i solen. Vi hann bla med att vara uppe på Åreskutan, och dess toppstuga på 1420möh. Det var en enomt fin utsikt där uppe, och vädret var kanonfint. Vi åkte iväg på Söndag kväll, direkt efter att hojen servats från Arvidsjaurs tävling..(se tidigare blogg) Jag hann med ett bergspass med träningscykeln också, asfalten var kanonfin, och terrängen i fjällvärlden är ju magnifik att träna i!
Efter en hel del vinglande i Åretrakterna så åkte vi söderut på Torsdagen, och hamnade i Mora på kvällen. Vi slog upp tältet på Mora camping, och hade en skön kvällspromenad i Mora centrum. På fredagen så bar det av mot Linköping, och vi åkte förbi Tävlingsplatsen redan på fredagen, för att kolla in hur allt fungerade inför lördagens Tävling. Värmen var tryckande och det dammade rejält på tävlingsplatsen, trots allt så såg jag fram emot att köra på Lördagen.

Det halsonda från förra helgen släppte på onsdag, så jag kände mig pigg i kroppen, och såg fram emot att tävla igen. Jag delade depå plats med Niclas Linrin från Umeå, dock så hade vi räknat med att inte använda den alls.

Både jag och Niclas var rejält laddade, och funderade på hur vi skulle lyckas ta starten… I vår klass Motion 30-39år så var vi 673 startande, och jag hoppades på att kunna ta mig in bland de 100 första i denna stortävling, även Niclas hoppades på detta. Vår start delades upp i två grupper, och vi startade i den senare pga att vi inte hade ett lågt startnummer. En bra uppdelning med denna tävling är just startfållorna, det minskar stressen att ta sig till mål, samt att två starter i klassen också minskar olycksrisken då alla skall vara först i böj… För att tillhöra den första gruppen, måste man ha åkt året innan och på det viset seadat upp sig.

I alla fall så hade vi turen att vi fick stå i andra led i starten, och ingen stod framför oss! Detta gjorde att vi hade fritt framför oss, och inte behövde ta hänsyn till framförvarande.. Efter en dels funderande om hur man skulle lyckas ta starten var det då dags, vi startade ca 3min efter första gruppen, och vår tid räknades från att vi startade, vilket innebär rättvisa resultatmässigt. Lite chockad så får jag till en kanonstart och ligger tvåa på startrakan, skulle nog kunna varit först om jag hade haft lite mer mod.. I alla fall så går jag in som trea i första böj, och känner mig snabbare än vanligt. Ktm 3ooan som jag åker är grym på startrakorna helt klart! Ligger på i ett bra tempo bra länge, och blir inte omkörd, hade dock ingen chans att hänga på han som var etta i vår start som åker alldeles för fort för mig.. Vi kommer ganska snabbt i kapp de sista från första gruppen, och här startar alla omkörningar.

Vissa partier var enormt dammiga, och man såg inte mycket framför sig på dessa ställen, och fick åka på en hel del chansning vilket inte passar mig. Jag känner mig dock väldigt pigg hela loppet, och kör om ganska många under loppet, framförallt på de snabba partierna där jag denna gång vågade hålla ner gashandtaget.. Jag stortrivs verkligen med att åka tvåtaktare. och aldrig har det varit roligare att köra enduro. I mål efter de 3varv på den 18km långa slingan så slutade jag på en 88plats, vilket jag är helnöjd med! Detta innebär att man har ett lågt startnummer inför 2009 vilket känns bra. Niclas från Umeå slutade på en 134plats och var nöjd med detta. Snackade även en hel del med Timrå Enduro gänget, vilket alltid är trevligt! Mikael Rehn blev bla 101 i samma klass som jag.

Stort beröm till alla funktionärer på Stångebroslaget, de hade vattnat alla partier på slingan som de kom åt, vilket är ett enormt jobb! Mycket imponerande att se! Helt klart en av de trevligaste tävlingarna som jag varit på, och hit återkommer jag garranterat.

Nöjd och trött så är man hemma igen idag, efter 232mil i Diesel bussen, Stiggy sover som aldrig förr, och så även sambon… Nu är det bara ut och tvätta hojen igen..

Mycket bilder kommer inom kort från semestern/tävlingen

/Staffan

INSERT IMAGE 283-image-2 HERE

(Ottsjö/Åre)
INSERT IMAGE 283-image-3 HERE

(Stiggy andas ut på 1420möh…)